Lindrig eksem i underlivet som blir värre

Hej!

Var på hudmottagningen för ca ett halvår sedan och dom tyckte det såg ut som jag hade lindrig eksem i underlivet. Jag fick elcon och behandlade efter schema, efter ca tre veckor började jag få problem med insidan av låren och rumpan medans det blev något bättre i uderlivet. Besvären på låren och rumpan blev mycket sämre och jag kunde knappt gå eller sitta utan stora skavliknande smärtor.

Jag fick då protopic som jag nu använt i ca 6 veckor, all rodnad har i princip gått bort (hade inte så kraftig rådnad från början) och smärtan är mycket mindre men det känns fortfarande som jag rispar och sticker en nål mot huden när jag går eller när jag har något klädesplagg på mig.

Läkarna säger att det ser bra ut och att det tar tid att läka, känns verkligen som att dom inte förstår vilka problem jag har!

  • Tar det verkligen så lång tid att få ner smärtan och irritationen och brukar man bli helt bra?
  • Vet att eksem kan komma tillbaka. Kan man använda någon form av bedövningsmedel för att slippa smärtan utan att det har någon negativ inverkan på huden?

Hoppas du kan svara på mina frågor och kanske göra mitt liv lite lättare för just nu är det fruktansvärt tungt!

Vänliga hälsningar

Olycklig 25åring


Hej!

Tyvärr kan jag inte utifrån din beskrivning av hudsjukdomen avgöra vilken diagnos det rör sig om. Kan du ta kontakt med den hudmottagning du sökt och be om en diagnos! Du säger att den kallades eksem, men jag tycker inte riktigt att din beskrivning stämmer in på eksem. Om det är ett eksem måst man också fråga sig, varför får du eksem, har du haft eksem förut, hade du s k böjveckseksem som liten liten, får du eksem även på annat ställe?

Tror du att du kan vara överkänslig för något som du får mot huden och att du fått ett kontaktallergiskt eksem? Kan det vara en svampinfektion i huden? Har du psoriasis, finns psoriasis i släkten?

En annan tanke som jag har är att du fått en biverkan av Elocon krämen i form av hudatrofi dvs hudförtunning med en känsligare hud som följd. Det kan i så fall vara ett tillstånd som kan ta lång tid att gå över. Denna bedömning borde din hudläkare kunna göra och meddela dig, så att även om du inte får lindring direkt du i alla fall får veta vad det rör sig om.

Som sagt, sammanfattningsvis föreslår jag förnyad kontakt med din hudläkare.

Med vänlig hälsning

Hans Öhman hudläkare

Categories: Övrigt